AIMS Música i Tecnologia

La música i la tecnologia sempre han tingut una relació íntima. Les notes musicals han de mantenir una certa relació matemàtica entre elles si volen sonar bé com a conjunt. Un instrument musical pot ser vist com un dispositiu mecànic capaç de produir aquestes notes agradables d’acord amb la voluntat artística del músic. La ciència té molt a veure amb la producció del so; però, la tecnologia de l’instrument s’ha convertit en una forma d’art en la qual la ciència, per si sola, no sempre pot justificar la seva gran complexitat.

La nostra visió a l’AIMS és que la tecnologia tingui una funció addicional en l’educació musical i actuacions. Però què podem fer perquè la formació musical resulti més atractiva i eficaç per a l’estudiant? Com retenim i què podem fer perquè el que s’aprengui en una lliçó perduri més enllà de la breu classe presencial amb el professor? No seria fantàstic si el professor no hagués de repetir la mateixa lliçó cada vegada? Quins mecanismes permetrien mantenir assajos sense que hi siguin tots els músics presents? És possible disposar d’una partitura electrònica que ajudi en l’aprenentatge i en la realització però que no comporti cap distracció o molèstia?

Creiem que aquestes preguntes han de ser plantejades i discutides entre tots els que s’interessen per la música, especialment els músics professionals, professors i estudiants, perquè arribin a formar-se una opinió honesta i imparcial, i perquè les solucions tecnològiques i ajudes puguin certament proporcionar una millora significativa tant en l’ensenyament, l’aprenentatge com en la realització sense fer disminuir en absolut el valor artístic i intrínsec de la música.